Jonge landbouwers willen consument bewust maken

don 30 jul 2015

In het hele land zetten boze boeren vandaag blokkades op om te protesteren tegen de lage prijzen die ze krijgen voor hun melk en varkensvlees. De landbouwers zijn boos. Maar  Bart Vanderstraeten uit Merchtem kiest voor een andere aanpak en wil de consument bewuster maken van de problematiek. 

Het Koeweidehof in Merchtem is een gemengd landbouwbedrijf. Zo'n drie jaar geleden begon Bart Vanderstraeten er met melkvee. Het is hard werken, maar Bart doet het met passie. Hij investeerde veel, onder meer in automatische melkrobots en groene energie, om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Maar de prijzen op de markt blijven té laag om uit de kosten te geraken. “Vandaag is onze kostprijs 35 eurocent maar we krijgen maar 28 eurocent per liter. Dan moeten dus 7 eurocent bijleggen uit onze eigen broekzak. En dat kan je een bepaalde periode doen maar het is niet haalbaar op lange termijn”, verduidelijk Bart Vanderstraeten. 

Door het invoerverbod dat Rusland oplegde, verloren de boeren een deel van hun afzet. En daar zijn de melkprijzen net gevoelig aan. Om de problematiek aan te kaarten, blokkeren heel wat Belgische boeren vandaag op- en afritten in het land. Maar Bart kiest voor een andere aanpak. Hij ondersteunt de actie van de Groene Kring, dat zijn jonge land- en tuinbouwers, en de Boerenbond. “We hebben een website opgericht: www.sosvoedselprijzen.be. Daar kan iedere consument en particulier ontdekken wat eerlijke voedselprijzen zijn voor land- en tuinbouwproducten en daar gaan we ook voor als jonge land- en tuinbouwer. We willen de mensen daar bewust van maken”, aldus Bart.

Want het is volgens de initiatiefnemers de consument die druk kan uitoefenen op de grootwarenhuizen. Er loopt ook een petitie, die ze op 7 september zullen afgeven. Dan komt de Europese landbouwraad bijeen in Brussel.