Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft plannen klaar over hoe de heraanleg van de Ninoofsesteenweg tussen Brussel en Pamel er precies moet uitzien. Daarin maken rijstroken voor wagens plaats voor busstroken en fietspaden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. De knoop over de definitieve plannen wordt de komende weken doorgehakt.
Plannen heraanleg Ninoofsesteenweg krijgen vorm
De roep om de Ninoofsesteenweg heraan te leggen klinkt al jaren luid. De steenweg heeft een slechte reputatie als het op verkeersveiligheid aankomt, met wagens die te snel rijden en heel wat verkeersongevallen. Enkele jaren geleden werd daarom beslist om de steenweg over een afstand van 14 kilometer volledig te vernieuwen. Iets verderop tussen Pamel en Ninove werd de Ninoofsesteenweg eerder al grondig aangepakt.
In de plannen worden gevaarlijke kruispunten opnieuw ingericht om de veiligheid te verhogen. Verder komt er over bijna de volledige afstand een gescheiden fietspad. Daarnaast komen er op bepaalde delen van de steenweg busstroken om het openbaar vervoer vlotter te laten rijden. Ook de verkeerslichten zullen afgestemd worden op die busstroken. Tot slot worden verschillende bushaltes en oversteekplaatsen voor zwakke weggebruikers aangepakt.
Een concrete timing voor de werken is er nog niet. Voor de zomer moeten de burgemeesters van Dilbeek, Lennik en Roosdaal het licht op groen zetten voor de definitieve plannen. Het Agentschap Wegen en Verkeer zegt dat de heraanleg een werk van lange adem zal worden aangezien maar liefst 14 kilometer moet heraangelegd worden.
De herinirichting van de het op- en afrittencomplex in Dilbeek is uit de plannen gehaald. De Werkvennootschap heeft dat dossier naar zich toegetrokken omdat het deel uitmaakt van de heraanleg van de Ring rond Brussel.