De Halse warenhuisketen Colruyt gaat vanaf volgend jaar z’n winkels bevoorraden met langere elektrische vrachtwagens. Die vallen normaal onder uitzonderlijk vervoer, maar Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder kent Colruyt een uitzondering toe. “Het is een belangrijke stap in de richting van duurzaam vrachtvervoer over de weg”, zegt De Ridder.
Colruyt mag met langere elektrische vrachtwagens op de baan: “Belangrijke stap richting duurzaam vrachtvoer”
Vorig jaar schafte Colruyt een eerste elektrische vrachtwagen aan. Door de batterijen wordt de as van de vrachtwagen zwaarder belast, waardoor per vrachtwagen 11 procent minder volume aan goederen kan vervoerd worden. De Halse warenhuisketen – dat in ons land dagelijks zo’n 900 tot 1.000 ritten rijdt, zou dat aantal met elektrische vrachtwagens zien stijgen tot zo’n 1.100 ritten. De oplossing ligt in een vrachtwagen met een dubbele as, maar daardoor wordt ook de vrachtwagen ook langer en zou het in de categorie ‘uitzonderlijk vervoer’ belanden, wat onwerkbaar is voor de warenhuisketen.
Daarom starten Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder met een proefproject. “De Vlaamse Regering keurde recent nieuwe voorwaarden goed voor een proefproject met elektrische vrachtwagens”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder. “Deze zijn langer en zwaarder door de batterij, maar kunnen nu zonder verlies van laadcapaciteit de weg op gaan. We willen aantonen dat het op een veilige manier kan. We willen de transportsector de mogelijkheid geven te vergroenen, maar dat moet wel gebeuren zonder andere verkeersgebruikers in gevaar te brengen.”
Minister De Ridder spreekt van een belangrijke stap in de richting van duurzaam transport over de weg. Het proefproject loopt al zeker tot en met 2027 en komt er op vraag van Colruyt zelf. “Het is onze ambitie om tegen 2035 al ons goederenvoer zero emissie te laten verlopen”, zegt Koen De Vos, directeur logistiek bij Colruyt. “Daar zijn we vandaag nog lang niet. Elke dag leren we bij en de aankoop van deze trekker past in dat project.”
Om in aanmerking te komen, kunnen transportfirma’s een vergunning voor hun e-trucks vragen via de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.