De pendelaar vindt voorlopig de weg niet naar de parkeertoren aan COOVI. Dat blijkt uit een analyse van BRUZZ. Vier maanden na de opening wordt gemiddeld 14% van de 1.300 parkeerplaatsen gebruikt. Volgens parking.brussels is het nog te vroeg voor conclusies.
"Te vroeg om te zeggen dat parkeertoren geen succes heeft"
14 miljoen euro heeft het project gekost. Maar een succes kan je de parkeertoren aan het metrostation COOVI nog niet noemen. Het overgrote deel van de dag blijven volgens BRUZZ vijf van de zes niveaus in de parkeertoren volledig leeg, net als de fietskooi om fietsen te stallen.
“Het blijft nog te vroeg om te zeggen dat de parking geen succes heeft,” zegt Sara Jasmes, woordvoerder van parking.brussels aan BRUZZ. “Over vijf jaar weten we of dit parkeeradres werkt. Sowieso past de investering in een veel grotere parkeerpolitiek, namelijk die van de negentien gemeenten die de intermodaliteit moet aanmoedigen.”
Parking.brussels wijst verder ook op de politieke stilstand. Zo werden de promoacties vertraagd door een lange periode zonder Brusselse regering en is het ook wachten op de Vlaamse regering om elektronische borden te mogen plaatsen aan de Ring rond Brussel om de parkeertoren te promoten.
Vraag is of dat voldoende gaat zijn, zeker als straks vanaf 1 november de parking betalend wordt. Tot dan kunnen pendelaars de parkeertoren gratis gebruiken. Maar ook dat blijkt velen niet te kunnen overtuigen.