De plannen die de stad Halle heeft met de ondergrondse parking kunnen op weinig bijval rekenen van de Halse afdeling van PVDA. De plannen voor de ondergrondse parking zijn volgens de PVDA asociaal. De bouw en het beheer van de ondergrondse parking worden uitbesteed aan een externe partner. De PVDA klaagt aan dat dat de prijzen de hoogte in zal jagen.
PVDA Halle hekelt nieuw parkeerbeleid
“De aangekondigde parkeerplannen voorspellen weinig goeds. De tarieven voor parkeren en voor de bewonerskaarten stijgen enorm. Tweeverdieners uit het centrum die hun auto nodig hebben om naar het werk te gaan, zien de prijs van hun bewonerskaarten met €60 de hoogte in gaan,” zegt Kevin Kestemont, voorzitter van PVDA Halle.
“Daarnaast wordt parkeren voor pendelaars ook betalend. Wie met de trein naar het werk wil gaan en de auto aan het station laat staan, wordt zo gestraft. Ook het personeel uit de thuiszorg en werknemers die in het centrum van Halle moeten parkeren, betalen nu om naar hun werk te gaan. Dat treft veel werknemers,” gaat Kestemont verder.
“Wij zijn verontwaardigd over hoe het stadsbestuur deze plannen in praktijk wil brengen. De stad geeft de openbare ruimte van de inwoners cadeau aan een bedrijf dat winst zal willen maken bij het uitbaten van de parking”, vertelt Kestemont. “We zien nu al hoe alles daardoor duurder wordt.”
PVDA Halle lanceerde een petitie tegen de plannen en plant ook nog verdere acties. “Het parkeerbeleid moet in eigen beheer blijven. Er is nood aan een alternatief mobiliteitsplan, maar dat kan je niet op maat van de bewoners uitwerken als je dat overlaat aan een externe concessiehouder. Een hedendaags mobiliteitsplan moet ecologisch en sociaal zijn. Dit plan is geen van beide”, sluit Kestemont af.