Door de coronacrisis lagen heel wat wegenwerken stil. In onze regio alleen lopen zo’n twintig werven daardoor vertraging op. Zo is er de herinrichting van de Woluwelaan in Machelen die nog eens vijf maanden vertraging oploopt bovenop de vier jaren vertraging door problemen met onteigeningen. Omdat er een dringende inhaalbeweging nodig is, doet Vlaanderen extra moeite.
Inhaalbeweging nodig voor achterstand wegenwerken door coronacrisis
Bij de uitbraak van het coronavirus midden maart viel op amper één week tijd de helft van alle bouwwerven stil. Zo ook renovaties, het onderhoud of de herinrichting van wegen. Één voor één starten die werven nu op een veilige manier weer op. “Dit is erg belangrijk voor de verkeersveiligheid en het tegengaan van fileleed, maar ook voor het aantrekken van de economie,” aldus Vlaams parlementlid Peter Van Rompuy (CD&V) die een plan van aanpak opvroeg aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
Ondersteuning
In onze regio gaat het niet alleen om vertragingen bij de herinrichting van de Woluwelaan in Machelen, maar ook om achterstanden bij de werken aan het op- en afrittencomplex in Ternat en het onderhoud aan tal van fietspaden en wegen. De grote projecten krijgen nu voorrang. De Vlaamse regering ondersteunt wegenarbeiders en aannemers waar het kan. “Arbeiders mogen nu niet meer met te veel in één wagen zitten, dus komt de Vlaamse overheid tussen om het vervoer naar de werf te vergemakkelijken en de veiligheid van de bouwvakkers te vergroten.”
De overheid probeert ook te voorkomen dat bouwfirma’s overkop gaan en zal hen daarom niet verantwoordelijk stellen voor vertraginen. “Ook engageert de overheid zich om tussentijdse betalingen te doen in de plaats van een factuur aan het eind van de werken te betalen,” weet Van Rompuy.