Wie van Halle en omstreken vlot en zonder files in Brussel wil geraken, bijvoorbeeld om er te gaan werken, kan over enkele maanden gebruik maken van een gloednieuwe fietssnelweg, de F20. Vanmorgen werd het startschot gegeven van de werken. Die zullen zo'n twee jaar duren en kosten meer dan 3 miljoen euro.
Aanleg fietssnelweg tussen Halle en Brussel van start
Vandaag ligt er al een jaagpad langs het kanaal tussen Halle en Brussel dat gebruikt wordt als fietspad, maar na de werken moet het pad omgetoverd zijn tot een heuse fietssnelweg. "Het is één van de routes die hoog op onze prioriteitenlijst staat omdat er een hoog potentieel is en omdat er vandaag al veel gebruik van gemaakt wordt", zegt Gedeputeerde voor Mobiliteit Tom Dehaene (CD&V).
Sinds 2018 is het aantal gebruikers met 15% gestegen. Met de fietssnelweg moeten er dat nog meer worden. Die loopt op het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw, Drogenbos, Beersel en Halle. Waar het kan wordt het jaagpad meer landinwaarts gelegd. Dat is nodig omdat het kanaal op termijn zal verbreed worden.
"Die werken zijn nog niet voor onmiddellijk. De Vlaamse Waterweg voert wel al voorbereidende werken uit. We denken aan het verhogen van de bruggen en aanpassingen aan de sluizen", zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). "Als we hier het kanaal kunnen verbreden, kunnen hier straks vaartuigen 1.350 ton transporteren. Per schip betekent dat 60 vrachtwagens minder op de weg. Dat is een enorme meerwaarde."
De fietssnelweg wordt de eerste in onze provincie die uitgerust wordt met dynamische verlichting. "De lichten zullen pas aangaan als er beweging is, als er fietsers zijn. Zodanig dat die lichten niet branden 's nachts", besluit Dehaene.