Op het proces over de dodelijke treinramp in Buizingen uit 2010 vraagt het Openbaar Ministerie geen straf meer voor de treinbestuurder. Er was eerst drie jaar cel met uitstel gevraagd. Voor Infrabel en NMBS blijven de vorderingen ongewijzigd.
Proces Buizingen: geen strafeis meer voor bestuurder
Het parket-generaal past zijn eis aan en vordert niet langer een gevangenisstraf (3 jaar) met uitstel voor de man die op die noodlottige dag in 2010 de bewuste P-trein bestuurde. De aanklager blijft er wel bij dat de bestuurder door een rood sein is gereden, maar zegt dat de uitspraak vooral in aanmerking moet nemen wie de grootste verantwoordelijkheid draagt voor de gemaakte fout. Volgens de wet kan bij een misdrijf waar zowel een natuurlijke persoon (treinbestuurder) en een rechtspersoon (NMBS/Infrabel) terechtstaan, enkel de beklaagde met de grootste verantwoordelijkheid worden gestraft.
Voor NMBS en Infrabel eist de aanklager nog steeds de maximumstraffen: geldboetes van respectievelijk 650.000 euro voor spoorwegbeheerder Infrabel en 700.000 euro voor de NMBS.
De treinramp in Buizingen, bij Halle, op 15 februari 2010 eiste negentien mensenlevens. Op 3 december doet de rechtbank uitspraak in de zaak.