Het meldpunt voor klachten over de taal waarin je door hulpverleners behandeld wordt, is nog onvoldoende bekend bij de bevolking. Dat geeft Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen toe. De gebrekkige kennis van het Nederlands bij hulpverleners in de Vlaamse Rand en in gemeenten langs de taalgrens werd vanmiddag besproken in de commissie Welzijn van het Vlaams Parlement.
Meldpunt taalklachten hulpverlening onvoldoende bekend
Twee weken geleden nog luidde de burgemeester van Overijse samen met z'n collega uit Tervuren de alarmbel. Te vaak worden inwoners uit de Druivenstreek geconfronteerd met hulpverleners die geen Nederlands spreken. Bovendien rijden de ambulanciers ook naar Brusselse ziekenhuizen waar de patiënten opnieuw geconfronteerd worden met Nederlandsonkundig personeel.
Er bestaat sinds 2011 een meldpunt voor taalklachten, maar dat zou nog onvoldoende bekend zijn bij de bevolking. Vlaams minister voor Welzijn Jo Vandeurzen erkent het probleem. Ook wie naar het noodnummer 112 belt kan in onze regio een hulpverlener aan de lijn krijgen die onvoldoende Nederlands spreekt. Vlaams volksvertegenwoordiger Peter Persyn pleit daarom voor een systeem waarbij noodoproepen van Nederlandstalige inwoners afgeleid worden naar Nederlandstalige hulpcentrales.