NMBS-baas Jo Cornu wil al binnen de 5 jaar treinen zelfstandig door de Brusselse spoortunnels laten rijden. Dat zou de capaciteit op de Noord-Zuidverbinding met 25% verhogen en het energieverbruik met 25% verminderen. Dat melden de kranten van het Mediahuis.
Zelfrijdende treinen voor hogere capaciteit op Noord-Zuidverbinding
woe 10 feb 2016
Automatic train operation (ATO) wordt vandaag al gebruikt voor metro’s, onder meer in New York, Vancouver, Milaan en Londen. Voor treinen is het systeem voor zover bekend nog nergens operationeel. Maar het principe is hetzelfde en volgens NMBSbaas Cornu gaat het om een relatief kleine investering. Een alternatief om de capaciteit te verhogen is een nieuwe tunnel maar het spreekt voor zich dat dat scenario handenvol geld zal kosten. Cornu wil de technologie in 2020 of 2021 al toepassen. Volgens hem heeft de technologie ook geen invloed op de tewerkstelling aangezien ook op de automatische treinen een treinbestuurder aanwezig moet zijn.