Vorst en Jette hebben een negatief advies gegeven op de projectnota's rond de optimalisering van de Ring rond Brussel. Zij vrezen onder meer een aanzuigeffect van wagens. De Vlaamse gemeenten reageren positiever, al hebben ook zij hun bedenkingen bij de plannen.
Werken Ring rond Brussel roepen vragen op bij gemeenten
Het worden dé grootste infrastructuurwerken in onze regio de komende 15 jaar. De vernieuwing van de Ring rond Brussel betekent 20 kilometer vernieuwde rijweg waarbij doorgaand verkeer gescheiden wordt van plaatselijk verkeer, 40 kilometer fietssnelwegen, 60 kilometer trambuslijnen en ecoducten. Goed voor een kostenplaatje van 3 miljard euro.
Maar de plannen verdelen de gemeente die langs de Ring liggen. Tot 30 juli konden aanpalende gemeenten reageren op de eerste projectnota’s. Vorst en Jette zijn resoluut tegen de plannen en geven een negatief advies. Zij maken zich grote zorgen over de leefbaarheid. De Brusselse gemeenten vrezen een aanzuigeffect van nog meer wagens en de biodiversiteit van het Laarbeekbos. Bovendien vinden ze dat de Vlaamse regering de werken misleidend voorstelt. Die spreekt van een herinrichting, terwijl het volgens de Jette en Vorst om een verbreding van de Ring gaat.
Wemmel is dan weer voorstander van de plannen. Omdat de gemeente ingesloten tussen de Ring en de A12 ligt, krijgt Wemmel veel sluipverkeer te verwerken. Vilvoorde en Zaventem zijn grotendeels voor de werken, maar hebben toch ook enkele bedenkingen. Zo vraagt Vilvoorde zich af of het verkeer effectief vlotter zal verlopen.
De Vlaamse Regering benadrukt dat nog niets definitief is. Tot nu kreeg ze al 30 officiële reacties. Ze gaat die allemaal bestuderen vooraleer plannen verder uit te tekenen.