Op 24 oktober verleende de deputatie van Vlaams-Brabant in beroep een vergunning voor de bouw van een Colruyt op de Kerkstraat in Ternat. Dat ondanks een eerdere weigering door het lokaal bestuur en een negatief advies in de beroepsprocedure. Het college van burgemeester en schepen van Ternat trekt nu naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de vergunning opnieuw aan te vechten.
Ternat trekt naar Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen vergunning Colruyt: “Verkeersinfarct vermijden”
Het lokaal bestuur heeft niets tegen een Colruyt in de gemeente, maar de nieuwe lichtenregeling op het kruispunt van de Kerkstraat / Terlindenstraat met de Assesteenweg is op dit moment verre van optimaal voor de doorstroming.
’s Ochtends, op vrijdagavond en op zaterdag staan er op de Kerkstraat lange files om de Assesteenweg op te geraken. Ternat drong al herhaaldelijk aan bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de lichtenregeling op dit kruispunt aan te passen. Er werden al kleine aanpassingen doorgevoerd, maar slechts met een beperkt resultaat.
Een nieuwe Colruyt zou de druk op het autoverkeer op de Kerkstraat nog meer doen toenemen. “Colruyt zou op vrijdagavond en zaterdag het verkeer op de Kerkstraat met meer dan 30% doen stijgen, wat tot zware verkeersopstoppingen zou leiden. Dit verkeersinfarct kunnen we onze inwoners niet aandoen. Daarom konden we niet anders dan de vergunning weigeren. We volgden hierbij het advies van de mobiliteitsraad”, licht Gunter Desmet, schepen van Mobiliteit toe.
Lichtenregeling Kerkstraat/Assesteenweg
Ternat wil in het overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer vragen om de lichtenregeling aan te passen door langere groentijden voor de Kerkstraat en Terlindenstraat te voorzien. Ook wil de gemeente vragen om de impact te onderzoeken van de aanleg van een tweede rijstrook op de Kerkstraat richting N285 (Assesteenweg). “Dit lijkt ons mogelijk door ‘grondverwervingen’ op de parking van de Esso en/of op de voormalige bedrijfssite van Itterbeek. Als de toestand op de Kerkstraat sterk verbetert, kunnen we het dossier van de Colruyt opnieuw bekijken”, sluit Gunter Desmet af.