De Kamer van Koophandel van Halle-Vilvoorde luidt andermaal de alarmbel over de mobiliteitsproblematiek in de regio. Volgens de filebarometer van Touring Mobilis en de cijfers van het Verkeersindicatorenrapport staat minstens de helft van de filekilometers van heel Vlaanderen in de Brusselse regio.
VOKA Halle-Vilvoorde eist maatregelen voor betere mobiliteit
Filedruk onhoudbaar
De filedruk op Vlaamse wegen stijgt al enkele jaren en steevast eindigt Brussel hoog in lijstjes met filehoofdsteden van Europa. VOKA wijst erop dat die files een enorme economische kost met zich meebrengen. Mensen geraken immers niet op tijd op hun bestemming en goederen zijn veel te lang onderweg. De directe economische schade voor Vlaanderen zou gemiddeld 1,74 miljoen euro per werkdag bedragen of bijna 400 miljoen euro per jaar.
De zes meest verzadigde wegvakken van Vlaanderen komen voor op de Brusselse ring en 10 van de 16 structurele files staan in Vlaams-Brabant. VOKA Halle-Vilvoorde schat dat deze regio per jaar 200 miljoen euro verliest als gevolg van de files. Het is dan ook duidelijk dat investeringen in hier een complete stilstand moeten vermijden, meent VOKA, die pleit voor een gecomineerde aanpak.
Gecombineerde maatregelen nodig
Concreet vraagt VOKA dat de overheid eindelijk werk maakt van de 'optimalisatie' van de Brusselse ring, waardoor het doorgaand en lokaal verkeer van elkaar gescheiden wordt. Daarnaast moeten er volgens de werkgeversorganisatie meer en betere alternatieven komen voor het autoverkeer. Ze vraagt een snelle realisatie van het Gewestelijk Expresnet (treinen), het Brabantnet (tram) en het fiets-GEN.
Ten slotte pleit VOKA voor een mobiliteitsbudget voor werknemers en een slimme kilometerheffing voor personenwagens om de verkeersstromen beter te verspreiden.