Acht gemeenten uit de Pajottenland en de Zennevallei vrezen dat het aanbod van De Lijn in hun regio fors wordt teruggeschroefd. Dat zou het gevolg zijn van het nieuwe vervoersplan dat in 2022 in werking treedt.
Straks veel minder busaanbod in Pajottenland en Zennevallei?
Het zijn Halle, Roosdaal, Herne, Drogenbos, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Gooik en Bever die de alarmbel luiden. Het nieuwe vervoersplan moet het aanbod van De Lijn rendabeler maken, maar de gemeenten vrezen dat het aanbod in het Pajottenland en de Zennevallei grotendeels op de helling komt te staan. Omdat de gemeenten zich verzetten, is er binnen de vervoerregio Vlaamse Rand nog geen tweederdemeerderheid die nodig is om het plan goed te keuren.
“Het vervoersplan zegt dat populaire buslijnen een hogere frequentie krijgen. Daardoor verschuift het busaanbod grotendeels naar de dichtbevolkte noordelijke rand rond Brussel”, zegt Gooiks schepen van Mobiliteit Simon De Boeck (CD&V) in Het Nieuwsblad. “Het Pajottenland en Zennevallei zullen het plots met een veel beperkter aanbod moeten doen omdat de regio landelijker is. In het weekend of buiten de spits zal er dan in veel dorpen geen bus meer rijden."
De Vlaamse regering voorziet wel een budget om het verlies aan buslijnen te compenseren, maar volgens de acht gemeenten is dat bedrag veel te laag. Zo krijgt de vervoerregio Vlaamse Rand 350.000 euro, terwijl er 4 miljoen euro zou nodig zijn. “Dit plan duwt onze regio verder richting auto, terwijl iedereen net meer wil inzetten op een alternatief vervoer”, aldus De Boeck. “Landelijke regio’s worden totaal genegeerd, maar ook daar hebben inwoners recht op een duurzame mobiliteit. Het is een onmisbare schakel nu de wegen ook in landelijke regio’s dichtslibben.”