a8_0.jpg

Provincie maakt realisatie volwaardige A8 in Halle mogelijk

woe 8 jun 2016

De Vlaams-Brabantse provincieraad heeft dinsdag de afbakening van het kleinstedelijk gebied van Halle definitief vastgesteld. Dit maakt het mogelijk om de A8 in Halle om te vormen tot een volwaardige snelweg. De A8 is een aftakking van de ring rond Brussel in Halle richting Edingen en Doornik.  

Zowel Halle als het Waals Gewest zijn vragende partij voor deze omvorming tot snelweg. Tussen de ring rond Brussel en het kanaal Brussel-Charleroi situeren zich langs de A8 momenteel drie kruispunten. Deze remmen de doorstroming van het verkeer af en veroorzaken lange files en verkeersonveilige situaties.

In het huidig voorontwerp van Wegen en Verkeer  is voorzien dat de tunnel over een afstand van circa 1,5 km ondertunneld wordt. Aan enkele kruispunten zijn rotondes gepland die aansluiting geven op de tunnel. Om de aansluiting met het bedrijventerrein Dassenveld te verbeteren is een nieuw op- en afrittencomplex voorzien dat de twee bestaande vervangt. Eenmaal die nieuwe aansluiting gerealiseerd is, kan Dassenveld met 7 ha uitbreiden. Ook met de ring is een nieuwe aansluiting gepland.

Vlaams minister Ben Weyts liet een tijd terug echter weten dat hij de plannen voor de ondertunneling van de A8 in Halle te duur vindt. De kosten van het project zouden immers oplopen tot 300 miljoen euro waarvan 171 miljoen voor de tunnel alleen. Hij kondigde daarom een nieuwe studie aan om te bekijken hoe met kleinere en betaalbare ingrepen, meer bepaald met beperktere tunnels of bruggen, de verkeersveiligheid verhoogd zou kunnen worden. Halle reageerde negatief op de beslissing van Weyts en betwistte de noodzaak van een nieuwe studie vermits een identieke studieopdracht reeds in 2004 werd uitgevoerd. Hieruit bleek dat er zich geen andere maatschappelijk aanvaardbare oplossing aandient dan het voorstel tot ondertunneling.