Vorig jaar zijn de files in ons land opnieuw toegenomen. Meer dan 1.200 uren of omgerekend zo’n 50 dagen stond er in ons land meer dan 100 km file. Dat meldt de VRT op basis van de filebarometer van Touring Mobilis. 28% van alle problemen situeren zich op de Ring rond Brussel.
Nooit eerder stonden we zo lang in de file
Nooit eerder sinds de start van de metingen in 1995 stonden we zo lang in de file. 7 keer piekten we in ons land het voorbije jaar boven de 400 km file en 46 keer boven de 300 km. Belangrijkste oorzaken zijn regen, treinstakingen en terreuralarm. De langste file noteerde Touring Mobilis op 24 januari. Toen stond er 716 km file door regen, ijzel en sneeuw.
De Ring rond Brussel neemt ruim een kwart van alle filelast voor zijn rekening. Je moet er ook steeds vaker aanschuiven tijdens de daluren en tijdens het weekend.
Vorige week nog stelden de burgemeesters van Halle-Vilvoorde een urgentieprogramma voor om het fileprobleem aan te pakken. Zo pleiten de burgemeesters voor een versnelde uitvoering van de plannen voor de Noorderring waarbij men het doorgaand en het plaatselijk verkeer wil scheiden. De A12 en de doortocht van de A8 in Halle moeten prioritair tot volwaardige autosnelwegen worden omgevormd. Voorts moeten de aansluitingen van de Ring op grote verkeersassen zoals de N6, de N8, de N9 en de ring rond Asse verbeterd worden. Tot slot pleiten de burgemeesters voor een versnelde realisatie van het GEN en het Brabantnet van De Lijn met 3 tramlijnen. Ook de aanleg van fietssnelwegen langs onder meer het kanaal Halle-Brussel, de HST-route Leuven-Brussel, de AB-route tussen Asse en Brussel, de spoorlijn 50 (Aalst-Dilbeek-Brussel) en de spoorlijn 50A (Denderleeuw-Brussel) kan volgens de burgemeesters soelaas brengen.