Niet De Lijn, maar de gemeenten zelf moeten in de toekomst kunnen bepalen hoeveel bussen en trams er rijden, en langs welke routes. Dat vinden enkele Open VLD-burgemeesters, onder wie Irina De Knop, burgemeester van Lennik. Volgens haar weten gemeentebesturen beter dan wie ook waar en wanneer er wel of geen nood is aan bussen en trams. Maar De Lijn vreest voor coördinatieproblemen.
Lennik wil zelf openbaar vervoer organiseren
maa 18 mei 2015
Ernstige regierol voor openbare besturen
Irina De Knop vind het goed dat haar collega's Bart Somers en Marino Keulen de lokale besturen een ernstige regierol willen geven voor de organisatie van het openbaar vervoer. 'Het is duidelijk dat er nog heel veel streken zijn waar er een bepaalde vorm van vervoersarmoede is', legt De knop uit. 'Dat is zeker ook in het Pajottenland zo. Wanneer een gemeente meer beslissingskracht zou hebben over het aanbod van De Lijn, ben ik er absoluut van overtuigd dat we die vraaggestuurdheid meer gaan kunnen realiseren dan vanuit het beleid dat momenteel gevoerd wordt door De Lijn.'
Missing links beter aanpakken
Volgens de Lennikse burgemeester weten de lokale besturen beter dan wie ook waar er de blinde vlekken, de missing linkks in het aanbod zijn. 'In Lennik, maar ook in de andere gemeenten van het Pajottenland, vragen wij al heel lang een noordzuidverbinding vanuit het Pajottenland naar Ternat en Asse. Jammer genoeg is die noordzuidverbinding er nog altijd niet, terwijl het toch wel heel duidelijk is dat daar veel tewerkstelling is waar mensen van onze streek naartoe moeten, of waar er aansluitingen zijn op andere vormen van openbaar vervoer zoals de stations van de NMBS.
Vrees voor versnippering
De Lijn vreest dan weer voor coördinatieproblemen en voor versnippering als elk openbaar bestuur zelf de regie in handen krijgt.