halle_staat_stil.jpg

Halse handelaars verenigen zich in actiecomité tegen nieuw circulatieplan

don 23 jun 2016

De Halse middenstand is niet te spreken over het nieuwe circulatieplan dat werd uitgewerkt voor de binnenstad. Volgens hen is het mobiliteitsplan nefast voor de lokale economie. Ook oppositiepartij N-VA dringt aan op een bijsturing van de plannen. 

Na de zomer zal er in Halle een nieuw circulatieplan in werking treden. Daarbij worden vier straten doorgeknipt. Dat gebeurt ter hoogte van de Minderbroederstraat, tussen de Victor Baetensstraat en de Ardevelstraat, tussen de Onderwijsstraat en de Vestingstraat en ter hoogte van de Vuurkruissenstraat. Voorts zal er gewerkt worden met lussen om de stad in en uit te rijden. De Parklaan wordt een volwaardige fietsstraat en de Beestenmarkt een volwaardig stadsplein. Parkeren kan enkel op de stadsrandparkings. De parkeerplaatsen in het centrum blijven voorbehouden voor de bewoners of voor kortparkeren. Op die manier wil Halle het centrum leefbaar en opnieuw aantrekkelijk maken. 

Maar dat circulatieplan zien de handelaars niet zitten. Om hun ongenoegen kracht bij te zetten, hebben zo’n 30 handelaars zich nu gegroepeerd in de vereniging Hamo-Leco, wat staat voor Halle Mobiliteit – Leefbaar en Commercieel. Volgens hen werd het mobiliteitsplan niet getoetst aan de realiteit. Ze betreuren het ook dat ze niet betrokken werden bij de opmaak ervan. De handelaars vrezen dat de klanten zullen wegblijven en vragen daarom dat het mobiliteitsplan wordt bijgestuurd. Zo vragen ze onder meer een ondergrondse parking op het Possozplein, geen uitbreiding van de voetgangerszone en een aanpassing van de circulatielussen voor het verkeer.

Ook oppositiepartij N-VA heeft bedenkingen bij het nieuwe circulatieplan en vindt dat het te snel wordt ingevoerd. “Een doordacht parkeerbeleid met een ondergrondse parking met voldoende capaciteit zo dicht mogelijk bij het handelscentrum en voldoende parkeerplaatsen aan de rand is dé prioriteit op middellange termijn”, zegt Mark Demesmaeker, voorzitter van N-VA in Halle. “Onze stadskern aangenaam maken voor de zwakke weggebruiker kan pas lukken nadat dit is gerealiseerd. Als we de wagens in het centrum onder de grond krijgen zal er bovengronds plaats vrijkomen voor voetgangers en fietsers. Heel wat kleine en grote steden hebben die keuze trouwens al lang gemaakt. Halle hoeft dus niet eens het warme water uit te vinden”, aldus nog Demesmaeker. (foto: Yves Demanet)