Bijna twee op de drie chauffeurs die het rekeningrijden hebben uitgetest in Brussel en de rand, vindt een kilometerheffing geen goed idee. Dat blijkt uit een eindrapport van het project dat enkele kranten hebben kunnen inkijken. Amper een kwart van de deelnemers is voorstander van het rekeningrijden.
Negatieve evaluatie voor 'rekeningrijden'
1200 bestuurders namen dit voorjaar deel aan het proefproject rond rekeningrijden. Met een gps-toestel in de auto en een startbudget van 150 euro gingen ze een aantal weken het verkeer in. Tijdens de spits betaalden ze per kilometer die ze aflegden dubbel zoveel als in de daluren. Bedoeling was om na te gaan of een kilometerheffing het rijgedrag van mensen zou veranderen waardoor de files korter zouden worden. Uit een uitgelekte versie van het eindrapport blijkt nu dat 6 op de 10 deelnemers het geen goed systeem vindt. Het rijgedrag zou er ook maar beperkt door veranderen. Zo daalt het aantal ritten in de spits met amper 2 procent. Gemiddeld neemt het verkeer met 5,5 procent af. En 85 procent van de deelnemers vindt het openbaar vervoer geen goed alternatief voor de wagen. De Vlaamse regering moet op basis van de resultaten nu beslissen of en in welke vorm er een kilometerheffing voor auto's komt.