godsdienstleraar.jpg

Leerkrachten levensbeschouwing speurneuzen voor radicalisme?

don 15 jan 2015
Volgens Nadia Sminate, voorzitter van de Vlaamse Commissie Radicalisering,  moeten we jongeren met radicale ideeën sneller en beter opsporen. Leerkrachten levensbeschouwing kunnen daar volgens haar een belangrijke rol in spelen. Wij trokken naar het Koninklijk Technisch Atheneum Pro Technica in Halle om aan het vakhoofd levensbeschouwing te vragen of hij zichzelf kan vinden in de rol van detective. 
 

In een middelbare school van het gemeenschapsonderwijs mogen leerlingen kiezen welk levensbeschouwelijk vak ze volgen. Bijvoorbeeld islam of rooms-katholieke godsdienst. Chris Morren is leerkracht rooms-katholieke godsdienst, maar hij is ook vakhoofd levensbeschouwing. Hij weet dus als geen ander hoe het er aan toe gaat in de verschillende levensbeschouwelijke vakken. Zo weet hij dat z'n collega islam waakzaam is voor radicale jongeren. 'Ik praat daarover met hen, zegt hij, Ik praat met hen over de waarden van de islam en ik hou hen in het oog.'
 
Leerkrachten levensbeschouwing kunnen dus wel degelijk een rol spelen in het detecteren van radicalisme. Wel moet de overheid investeren in bijscholing. Leerkrachten weten nog te weinig over hoe radicale ideeën verspreid worden. 'Die  symboliek zullen we niet kennen,' geeft Morren toe. 'Zoals we de symboliek van drugs niet kennen. Waar we ook de nodige bijscholing voor krijgen. In dat opzicht, om te detecteren wat er leeft, graag natuurlijk!'
 
Als een leerkracht voldoende bagage heeft en hij merkt een radicale leerling op, dan moet die leerkracht begeleid worden in wat hij moet doen. Daarom is Chris gewonnen voor het idee van een centraal  meldpunt, een hulplijn van de overheid. Want voor een leraar is de stap te groot om naar de politie te stappen. Hij wil een platform dat leerkrachten concreet, op de werkvloer, kan bijstaan om zulke meningen te kaderen. Niet via e-mail dus, maar echt in de scholen, met concrete actiepunten.