zeb.png

ZEB stopt omstreden reclamecampagne met gratis chirurgie

din 16 jun 2015

Als gevolg van de dagvaarding door het parket, stopt kledingketen ZEB uit Merchtem haar veelbesproken soldencampagne. Daarbij kon je een cheque winnen ter waarde van 5.000 euro voor het uitvoeren van plastische chirurgie. 

Voor de federale overheidsdienst Volksgezondheid was de campagne een brug te ver. Volksgezondheid vroeg daarom het parket een onderzoek te openen.

Het parket van Halle-Vilvoorde oordeelde dat er inderdaad voldoende elementen waren om de Merchtemse keten en de zaakvoerder te vervolgen. De wet verbiedt immers expliciet elke vorm van reclame voor plastische chirurgie. Het bedrijf riskeert een boete van 72.000 euro. De zaakvoerder een boete van 30.000 euro en een gevangenisstraf van 6 maanden.

Als gevolg van die dagvaarding heeft ZEB beslist om de campagne stop te zetten. “We willen de polemiek niet op de spits drijven. Tegelijk heeft de actie ons ook emotioneel geraakt,” zegt  Luc Van Mol, CEO van ZEB. Door de actie kreeg het bedrijf immers een open brief van de Borgerhoutse vzw Benetiet.be. Daarin werd verwezen naar de problematiek van de niet-terugbetaling voor borstreconstructies na kanker. “We hebben tientallen mails ontvangen van mensen die geen terugbetaling krijgen van de kosten van plastische chirurgie, die, in hun geval, medisch noodzakelijk is. Deelnemen aan onze wedstrijd was vaak hun enige hoop om de ingrepen te kunnen financieren. Een maatschappelijk debat hierover is hoogdringend en daarom gaan we ook met Benetiet aan tafel zitten om te bekijken op welke manier we hun initiatief verder kunnen ondersteunen.”, aldus nog Van Mol.

De soldencampagne wordt wel verlengd. Alleen wordt de hoofdprijs van 5.000 euro aan plastische chirurgie omgezet in 5.000 euro aan kledij.