handelaars_boos2.jpg

Handelaars protesteren tegen afgesloten Mechtemsesteenweg Wolvertem

vrij 4 dec 2015

In Wolvertem hebben zo'n 50-tal handelaars donderdag met een schop geprotesteerd aan het fameuze grote gat op de Merchtemsesteenweg. Daardoor is het centrum al 6 weken afgesneden van het verkeer. Door de verkeershinder blijven blijkbaar heel wat klanten weg.

 "De handelaars van Wolvertem willen vooral een constructieve oplossing", zegt voorzitter Bruno Baudewijns van Unizo Wolvertem. "Dat de handelaars hier al weken zijn opgezadeld met een onmogelijke situatie, maakt onze eindejaarsacties praktisch onmogelijk. Daarom steken we de hand uit naar de gemeente om zo snel mogelijk een oplossing te vinden, want het centrum van Wolvertem moet zo snel mogelijk voor iedereen bereikbaar zijn", aldus Baudewijns.

De Wolvertemse middenstand zit ook volop in de eindejaarscampagne, met verschillende acties voor de klanten. Zo is er op zaterdag 19 december de grote overdekte winterhappening van alle verenigde handelaars van Wolvertem met onder meer de actie  Music For Wolvertem. “Wij willen uiteraard zoveel mogelijk bezoekers daarvoor naar Wolvertem halen. Maar als wij geen mensen zien tijdens de eindejaarsperiode dan missen we één van onze beste periodes”, zegt Baudewijns. 

Schepen Paul Van Doorslaer (N-VA) begrijpt de handelaars. Maar voorlopig kan de Merchtemsesteenweg niet hersteld worden. "Momenteel wordt door Wegen en Verkeer, de gemeente en de Watergroep onderzocht wat de precieze oorzaak is van de wegverzakking. En zolang dat niet duidelijk is kan de weg ook niet hersteld worden”, verduidelijkt Van Doorslaer. “Volgens de laatste vaststellingen, zou de Watergroep verantwoordelijk zijn. Het dossier is echter zeer complex met twee dwarsliggende rioleringen die er al 40 jaar liggen. De ondergrond werd deels bloot gelegd. We willen dat er zo snel mogelijk herstellingswerkzaamheden kunnen beginnen. We hopen nog half december daaraan te kunnen beginnen, maar je moet ook weten dat niet iedereen dit werk wil aannemen. Het gaat om complexe (ondergrond)werken en we willen gerechtelijke procedures sowieso vermijden", zegt Van Doorslaer.