De komende drie maanden wordt er een Taxibot getest op Brussels Airport. Dat is een voertuig dat vliegtuigen naar de startbaan brengt zonder dat de vliegtuigmotoren daarvoor moeten draaien. Het taxiën verloopt daarmee duurzamer en stiller en dat is niet onbelangrijk voor de mensen die rondom de luchthaven in Zaventem wonen.
Brussels Airport test komende maanden taxibot: “Minder uitstoot en minder geluidshinder”
Sinds vorige week wordt er een taxibot getest op Brussels Airport. De taxitijden op Brussels Airport zijn relatief kort, maar toch moet de taxibot een positieve impact hebben op vlak van geluidshinder en uitstoot in vergelijking met het taxiën op vliegtuigmotoren. “Het is heel belangrijk om op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen om de milieu-impact van onze luchthavenoperaties te verkleinen”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “De taxibot biedt een nieuw en interessant alternatief voor het taxiën. Met het testen kunnen we niet alleen de werking ervan in de praktijk evalueren, het biedt ons ook een beter zicht op de voordelen ervan binnen onze infrastructuur.”
In plaats van de eigen motoren te gebruiken voor het taxiën, is het de taxibot, met een motor op biodiesel, die het vliegtuig naar zijn bestemming sleept. De piloot behoudt doorheen daarbij de controle en bedient de remmen, net zoals tijdens een traditioneel taxiproces. De chauffeur in de taxibot rijdt vervolgens terug richting staanplaats. “Maar de taxibot zorgt voor een belangrijke vermindering van het kerosineverbruik, tot 85 procent minder uitstoot en dringt de geluidshinder tijdens het taxiën met 60 procent terug”, besluit Brussels Airport.