Brouwerij Palm uit Steenhuffel maakt voor het derde jaar op rij verlies. Dat meldt de ondernemerswebsite madeinvlaamsbrabant.be .
Brouwerij Palm uit Steenhuffel maakt derde jaar op rij verlies
Al voor het derde jaar op rij kijkt Palm aan tegen verliescijfers. In 2013 werd een verlies genoteerd van 392.000 euro. Vorig jaar liep dat bedrag op tot 1,3 miljoen euro. De omzet daalde in 2014 met een half procent naar 52,5 miljoen euro.
Voornamelijk de wit- en amberbieren van Palm hebben het moeilijk. De productie is intussen terug gelopen tot 308.988 hectoliter, meer dan de helft minder dan tien jaar geleden. Oorzaken zijn volgens Palm de strengere wetgeving voor alcohol en de sterkere focus van de pilsbrouwers op hun eigen merken in de horeca. Daardoor krijgt Palm het moeilijker op de horecamarkt, nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal.
De brouwer wil nu de export in onder meer Frankrijk en China verder aanzwengelen. Ook de lancering van nieuwe speciale bieren moet het tij doen keren.
Met de degustatiebieren van Palm gaat het wel goed. Het aandeel van de zwaardere bieren zoals Rodenbach Grand Cru, Cornet en Steenbrugge Trippel steeg vorig jaar in het totale volume van 7 naar 18%. Maar die stijging kan dus niet de daling compenseren van het huismerk Palm.