18 bedrijven hebben van de auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit een boete gekregen omdat ze prijsafspraken hebben gemaakt. Voor de Halse warenhuisgroep Colruyt gaat het om een boete van 31 miljoen euro. Het aandeel van Colruyt werd intussen opgeschort.
Boete van 31 miljoen euro voor Halse warenhuisketen Colruyt
Naast Colruyt hebben ook Carrefour, Cora, Delhaize, Intermarché, Mestdagh en Makro een boete gekregen. Zij zouden tussen 2002 en 2007 een gecoördineerde prijsstijging hebben georganiseerd van verschillende drogisterij-, parfumerie- en hygiëneproducten. Ook de leveranciers van deze producten hebben een boete gekregen. De praktijken werden aan het licht gebracht door Colgate-Palmolive. Het bedrijf kreeg daarom geen boete.
De grootste boete is voor Carrefour (ruim 36 miljoen euro). Nadien volgen Colruyt (ruim 31 miljoen euro), Procter & Gamble (30 miljoen euro) en Delhaize (24 miljoen euro). Tegen de beslissing is geen beroep mogelijk.
Nooit prijsafspraken gemaakt, reageert Coltruyt
Colruyt zegt in een reactie dat de warenhuisgroep geen systeem heeft uitgewerkt met andere distributeurs en leveranciers om prijsafspraken te maken. "We moeten wel toegeven dat ruim 10 jaar geleden onze interne controleprocessen niet zo geperfectioneerd waren als nu om voor de volle 100% te garanderen dat externe druk geen invloed kon uitoefenen op de autonome werking van het prijzensecretariaat," zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group.
Maar de Halse warenhuisgroep wil afzien van een jarenlange procedureslag met de overheid en heeft daarom de transactieverklaring van het Auditoraat ondertekend. Colruyt zegt intussen dat het ook heel wat maatregelen heeft getroffen om de interne controleprocedures grondig te versterken. De boete zal integraal in mindering komen van het nettoresultaat van het boekjaar 2014-15.