De gedupeerde bewoners van de woonblokken in de Reystraat

Bewoners sociale woonblokken Ruisbroek zijn het beu: "Woonmaatschappij laat ons letterlijk in de kou staan"

8 uur geleden

Een tiental bewoners van de woonblokken in de Reystraat in Ruisbroek trekken aan de alarmbel. Al weken hebben ze geen verwarming en warm water. De drie appartementsgebouwen dateren uit de jaren '70 en zijn volgens de bewoners flink verouderd. Al meermaals hebben ze contact opgenomen de sociale woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker. "Maar die laten ons letterlijk en figuurlijk in kou staan", zeggen ze. De woonmaatschappij erkent dat er problemen zijn met onderaannemers, maar maant de bewoners aan hen te blijven contacteren.

Geen warm water of verwarming, een kapotte deurklink, ramen die niet goed sluiten, de bewoners van de woonblokken in de Reystraat zijn het beu. De gebouwen worden verhuurd door woonmaatschappij Het Vlaamse Woonanker en dateren uit de jaren ’70. Volgens de bewoners is er dringend nood aan een renovatie, maar krijgen ze geen reactie van de woonmaatschappij. “Als we hen al kunnen bereiken, krijg ik te horen dat ze me zullen terugbellen. Maar dat gebeurt niet. Al drie keer heb ik die vraag gesteld,” zucht bewoonster Linda Dujardin. “’t Is niet meer leefbaar,” horen we van bewoonster Valerie Tudts. “We wonen hier graag, maar met zulke problemen is het niet meer aangenaam wonen.”

Bovendien zagen de bewoners de huurprijzen toenemen en vinden ze dat de poetsfirma geen goed werk levert. “Er wordt niet gepoetst zoals het moet. Wij betalen 28 euro per appartement, terwijl de firma in 7 minuten tijd een gebouw van 20 appartementen onder handen neemt,” zegt Linda. “Ik betaal 200 euro huishuur meer dan vorig jaar en moet nu plots ook nog eens alles zelf gaan doen, daar ben ik het niet mee eens,” stelt Valerie.

Reactie Vlaamse Woonmaatschappij

Els Du Bois van het Vlaamse Woonanker

Volgens de woonmaatschappij gaat het om een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Sinds kort is er een nieuwe onderaannemer die instaat voor de technische ondersteuning van de appartementen. “Ons systeem is dat de mensen rechtstreeks contact opnemen met de onderaannemer. Wanneer ze geen gehoor krijgen, mogen ze ons contacteren. Wij geven aan elke melding gevolg,” reageert Els Du Bois, directeur van het Vlaamse Woonanker.

Du Bois haalt ook aan dat de maatschappij niet op eigen initiatief de huurprijzen verhoogt. “Die zijn wettelijk vastgesteld, wij passen de spelregels gewoon toe.” Volgens Du Bois zijn er nog geen meldingen gemaakt van groenonderhoud of slecht poetswerk. “Wij kunnen geen actie ondernemen als we de verzuchtingen niet kennen,” klinkt het. Het Vlaamse Woonanker benadrukt dat de bewoners moeten blijven contact opnemen om hun grieven te uiten. “Het is zeker niet onze intentie om mensen in de kou te laten staan. Wanneer mensen geen gehoor krijgen bij de onderaannemer, moeten ze ons contacteren zodat we op z’n minst voor tijdelijke oplossingen, zoals verwarmingselementen, kunnen zorgen.”

Reactie gemeente Sint-Pieters-Leeuw

In 2028 worden de gebouwen van Het Vlaamse Woonanker overgeheveld naar Woonpunt Zennevallei. Burgemeester van Sint-Pieters-Leeuw Jan Desmeth (N-VA) wil dat het Vlaamse Woonanker niet bij de pakken blijft zitten en voert de druk op. Zo stelt hij voor om het dagelijks beheer van de gebouwen nu al over te brengen naar Woonpunt Zennevallei.