Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft dit weekend een werkbezoek gebracht aan verschillende projecten van De Lijn in onze regio. “Een vlotte doorstroming van de bussen kan reizigers verleiden om de positieve keuze voor het openbaar vervoer te maken”, aldus Ben Weyts.
Weyts wil verleiden met snelle busverbindingen
Weyts trok onder meer naar Kampenhout-Sas, waar een sterk uitgebouwd verkeersknooppunt een combinatie maakt van moderne schuilinfrastructuur, Park & Ride en een fietsenstalling. De busbaan tussen Kampenhout-Sas en Steenokkerzeel is de langste van Vlaanderen en heeft de rittijd in de spits gehalveerd. “Vandaag doe je er gemiddeld 10 minuten over”, vertelt Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant,”voor de aanleg van de busbaan was dat 20 minuten, met in de spits pieken tot 35 minuten.”
In Vilvoorde bezocht minister Weyts de zogenaamde ‘Tidal Flow’ en de busbaan op de Vuurkruisenlaan. In de ochtendspits en tijdens de week kunnen automobilisten twee van de drie rijvakken gebruiken in de richting van Vilvoorde en één in de richting van Grimbergen. Op de andere momenten en in het weekend is het omgekeerde het geval. De rechterrijstrook blijft permanent voorbehouden voor de bus. “Snelle verbindingen met een betrouwbare reistijd verleiden steeds meer reizigers, het aantal passagiers neemt toe”, zegt minister Weyts, “ik wil samen met De Lijn verder inzetten op bussen die snel, vlot en comfortabel zijn. Autobestuurders zullen hun auto vaker aan de kant laten staan als ze in de file voorbijgestoken worden door snelle bussen.”