Voka Vlaams-Brabant wil dat Vlaanderen het potentieel van de luchtvaart meer benut. Het pleit voor een duidelijke strategie en wil ook dat Vlaanderen aandeelhouder wordt van de luchthaven van Zaventem. “Onze luchthavens moet zich verder kunnen ontwikkelen om volop hun economische en maatschappelijke rol te kunnen spelen”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka Vlaams-Brabant.
Voka wil dat Vlaanderen meer aandacht schenkt aan luchtvaart: “Potentieel wordt niet benut”
Het Waals gewest heeft al jaren een duidelijke strategie voor de luchthavens van Charleroi en Luik die haar vruchten afwerpt. Voka Vlaams-Brabant wil zo’n gelijkaardige strategie voor de luchthavens in Vlaanderen. “Er is dringend nood aan een beleid dat uitstippelt hoe Brussels Airport en de regionale luchthavens zich best kunnen ontwikkelen om maximaal te renderen”, zegt Kris Claes van Voka Vlaams-Brabant. “Daarom doen we tien concrete aanbevelingen aan de Vlaamse minister bevoegd voor mobiliteit Lydia Peeters.”
Zo pleit Voka andermaal voor een stabiel kader voor de vliegroutes, wil het dat Vlaanderen aandeelhouder wordt in Brussels Airport en wil het de luchthavens beter bereikbaar maken. Het ondernemersnetwerk wil ook dat de Vlaamse luchthavens meer samenwerken, onder andere rond duurzame brandstoffen, innovatie en toekomstgerichte ontwikkelingen. “De luchthavens zijn complimentair. Brussels Airport als motor van de Vlaamse economie, de regionale luchthavens blijven cruciaal voor bijvoorbeeld reddingsoperaties van drenkelingen of het snel ter plaatse brengen van organen voor orgaantransplantaties”, klinkt het.
Voka wil dat Vlaanderen in het nieuwe regeerakkoord meer aandacht besteed aan de luchtvaart. “Dat moet anders, zodat de Vlaamse luchtvaart niet langer ver onder zijn potentieel blijft”, besluit Claes.