De Vlaamse Ombudsman vindt dat vervoersmaatschappij De Lijn reizigers moet betalen als hun bus niet komt opdagen en ze daardoor een belangrijke afspraak missen. Dat schrijft De Tijd. Dat gebeurt nu enkel als de laatste rit van de dag niet doorkomt.
Vlaamse ombudsman: "De Lijn moet reizigers vergoeden als bus niet opdaagt"
In Vlaams-Brabant werden vorig jaar tienduizenden ritten van De Lijn afgeschaft, vooral doordat er te buschauffeurs zijn om alle uurroosters te bemannen. Bart Weekers, de Vlaamse Ombudsman, snapt dat De Lijn dat voor bepaalde ritten moet doen, maar vraagt om reizigers te vergoeden. "De Lijn mag de reizigers niet uit het oog verliezen", waarschuwt de ombudsman in De Tijd.
Weekers vraagt een compensatie voor reizigers van wie de rit wordt afgeschaft. Zo'n compensatie is vandaag niet wettelijk verankerd. "De Lijn vergoedt reizigers als hun laatste bus wordt afgeschaft. Wie dan een taxi neemt, kan de kostprijs terugkrijgen van De Lijn", zegt de Ombudsman.
Ook wie een belangrijke afspraak mist, heeft volgens de Ombudsman recht op een vergoeding. Hij wil van de compensatievergoedingen evenwel geen permanent beleid maken, maar ziet het eerder als een tijdelijke oplossing. "Dat lijkt me redelijk gezien de omvang van het aantal afgeschafte ritten", aldus Vlaamse Ombudsman Bart Weekers.