schumanverbinding_nmbs.jpg

Vanaf vandaag beter treinaanbod naar Brussel door ingebruikname nieuwe tunnel Schuman-Josafat

maa 4 apr 2016

Vanaf vandaag wordt de tunnel Schuman-Josafat in gebruik genomen.  Dit is een belangrijke schakel voor de mobiliteit in en rond Brussel waarbij de verzadigde Noord-Zuidverbinding niet verder belast wordt. 

Na zeven jaar werken is de belangrijke verbinding een feit. Dankzij de verdubbeling van de lijn naar vier sporen tussen Watermaal en Schuman wordt de capaciteit gevoelig verhoogd en zijn er directe verbindingen met steden als Charleroi en Nijvel. Ook de duur van een treinrit van Brussel-Schuman naar Brussels Airport wordt gehalveerd van 32 naar 16 minuten.

Het Schumanstation kreeg ook een nieuwe look. Met de investeringen wil de NMBS en de MIVB van dit station een multimodaal knooppunt maken dat het gebruik van het openbaar vervoer wil aanmoedigen. Ook het comfort en de toegankelijkheid werd gevoelig verbeterd met 14 nieuwe liften, 12 roltrappen en 11 ingangen. Er staan ook 100 bewakingscamera’s en er is een aangepaste signalisatie voor slechtzienden.

De tunnel gaat van het station Brussel-Schuman onder het Résidence Palace langs de zuidoosthoek van het Berlaymontgebouw en de Kortenberglaan tot de Plaskywijk, waar hij aansluit op de bestaande tunnel van lijn 26. Een traject dat onder kantoorgebouwen en residentiële wijken doorgaat, vereiste de nodige voorzorgsmaatregelen. Niet minder dan 250 meetpunten registreerden de minste verzakking binnen de werfzone en een ingenieus systeem kon waar nodig de ondergrond versterken.

In totaal werd er 245 miljoen geïnvesteerd in de realisatie van de tunnel en 135 miljoen euro in de renovatie van het station.  

Een overzicht van het nieuwe treinaanbod

De tunnel verbindt de spoorlijnen 161 Namen-Brussel, 124 Nijvel-Brussel en het zuidelijke deel van het ringspoor 26 met het noordelijke deel van het ringspoor 26, en bedient zo de Europese wijk.

De verbinding IC17 Dinant-Namen-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman-Schaarbeek zal voortaan via de Schuman-Josafattunnel naar Brussels Airport doorrijden (met stop in Bordet). Die verbinding zal dus Schaarbeek niet langer bedienen.

De verbinding IC27 Charleroi-Zuid-Nijvel-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman-Schaarbeek wordt via de tunnel naar Brussels Airport verlengd (met stop in Bordet).

De S5-verbinding tussen Geraardsbergen-Halle-Brussel-Luxemburg wordt samengevoegd met de S5- verbinding Brussel-Luxemburg-Delta-Vilvoorde-Mechelen.

De nieuwe verbinding (S5) doorheen de Josafattunnel zal ook Brussel-Schuman en de nieuwe halte Mouterij bedienen. Die nieuwe verbinding zal wel niet langer Delta en Merode bedienen. De S5- verbinding zal elke 30 minuten tussen Halle en Mechelen rijden.

Twee S9-treinen Landen-Leuven-Brussel-Luxemburg-Schaarbeek zullen via de tunnel SchumanJosafat omgeleid en verlengd worden tot Eigenbrakel (met stop te Mouterij). Twee piekuurtreinen ’s avonds maken de omgekeerde beweging, vanuit Eigenbrakel, in plaats van Schaarbeek.

Twee S9-treinen Eigenbrakel-Brussel-Luxemburg worden via de tunnel Schuman-Josafat verlengd tot Leuven, eveneens met bediening van Mouterij. ’s Avonds maken twee piekuurtreinen de omgekeerde beweging. Beide trajecten vormen de verbinding S9.

 In december werden ook twee extra stopplaatsen in gebruiken genomen. Thurn en Taxis (lijn 28) wordt zowel tijdens de week als in het weekend elk uur bediend door de verbinding S10 Dendermonde-Brussel-West-Brussel-Zuid-Aalst. Mouterij (lijn 161) wordt de hele dag bediend door de verbinding S5 Halle-Brussel-Schuman-Vilvoorde. Die verbinding verschaft een snelle toegang tot het centrum van Elsene (Flageyplein, etc.).

(ingezonden foto Infrabel/© Dries Van den Brande)