De vereniging van trein-, tram- en busgebruikers TreinTramBus vindt het mogelijke uitstel van het S-net rond Brussel onaanvaardbaar. Het S-net is de nieuwe naam van het Gewestelijk Expresnet dat extra treinen moet voorzien van en naar de hoofdstad.
De vereniging van trein-, tram- en busgebruikers TreinTramBus vindt het mogelijke uitstel van het S-net rond Brussel onaanvaardbaar. Het S-net is de nieuwe naam van het Gewestelijk Expresnet dat extra treinen moet voorzien van en naar de hoofdstad.
“Volgens de jongste mediaberichten worden delen van het S-net misschien nooit afgewerkt”, klinkt het bij TreinTramBus, “na meer dan tien jaar kijgen de moegetergde reizigers nog altijd geen uitzicht op een beter aanbod. Het geduld van de pendelaars is op.”
Geen tastbaar resultaat
Volgens TreinTramBus moet de federale regering haar beleid dringend bijsturen. “De soap rond het S-net lijkt wel eindeloos. Het net had al in 2012 moeten afgewerkt zijn. Maar de werkzaamheden worden door draconische besparingen altijd maar weer op de lange baan geschoven. Als de regering niet ingrijpt, zullen heel wat stations er nog jaren bijliggen als een werf. Meer nog: de miljarden die al geïnvesteerd zijn, hebben tot nu nog geen enkel tastbaar resultaat. Nochtans is een goedwerkend voorstadnet broodnodig nu zowat alle Brusselse autotunnels een ingrijpende renovatie nodig hebben. We dringen er daarom op aan om op korte termijn enkele cruciale schakels van het S-net af te werken. Zo kan het aanbod op alle lijnen versterkt worden tot 1 trein om het half uur en een kwartierdienst in de brede spits. “