Sint-Pieters-Leeuw heeft enkele knopen doorgehakt over een veiligere doortocht aan de Rink, in het centrum van de gemeente. Zo komt er vanaf deze zomer een trajectcontrole en zone 30 op het traject. Om te voorkomen dat verkeersproblemen zich verplaatsen, worden ook in de omgeving extra maatregelen genomen.
Trajectcontrole en zone 30 in Leeuws centrum
Al enige tijd werkt de gemeente Sint-Pieters-Leeuw aan een veiligere doortocht aan de Rink. Nadat inwoners de voorbije maanden hun mening konden geven, hakt de gemeente nu enkele belangrijke knopen door. Zo komt er een trajectcontrole en zone 30 in het centrum van de gemeente. Ook wordt er werk gemaakt van fietssugestiestroken en volwaardige voetpaden. “Onze topprioriteit is het verhogen van de verkeersveiligheid en het verbeteren van de leefbaarheid. Het invoeren van een snelheidshandhaving en enkele infrastructurele ingrepen moeten het veilig en aangenaam maken voor iedereen”, zegt schepen van Mobiliteit Olivier Huygens (N-VA).
Om sluipverkeer te vermijden komt er een knip in de Kastanjedreef en de Sint-Sebastiaanstraat. Verder wordt aan De Lijn gevraagd dat de buschauffeurs fietsers niet inhalen op het traject. Om te voorkomen dat verkeersproblemen zich verplaatsen, worden ook in de omgeving maatregelen genomen. In de loop van 2023 moet er een trajecontrole komen langs de Lotstraat, de Edouard Rooseselaerstraat en de Pedestraat. Die laatste straat krijgt ook twee nieuwe zebrapaden en een nieuw wegdek.
“Het gaat om cruciale investeringen om de snelheid te kunnen handhaven, maar ook aanpassingen aan het wegdek en het openbaar domein om de leefkwaliteit te verbeteren”, besluit schepen van Mobiliteit Bart Keymolen (CD&V).