Automobilistenvereniging Touring kant zich tegen een absolute snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur op de hele Brusselse Ring. Verschillende burgemeesters uit de regio hebben daarvoor gepleit, in eerste plaats om de uitstoot van CO2 en fijn stof te verminderen. Maar volgens Touring is het een zinloze pestmaatregel.
Touring is tegen snelheidsbeperking tot 90 km/u op Ring rond Brussel
Verlaag de maximaal toegelaten snelheid op de hele Brusselse Ring van 120 naar 90 kilometer per uur. Dat is de oproep van enkele burgemeesters uit de Rand. Maat volgens Touring heeft zo’n maatregel weinig zin. “Niet de snelheid is het probleem. Wel moet je zorgen voor een vlotte verkeersdoorstroming. Dat is de beste garantie voor minder luchtvervuiling”, zegt Danny Smagghe, woordvoerder bij Touring.
Maar volgens een recente studie van het Vlaams verkeerscentrum heeft een verlaging van 120 naar 100 kilometer per uur wel degelijk een beperkt positief effect op zowel de doorstroming als op de verkeersveiligheid. “Maar zo’n snelheidsbeperking kan ook onlogisch en ongeloofwaardig overkomen, zeker ’s nachts. Dus als je die snelheidsbeperking invoert, moet je ervoor zorgen dat die ook gerespecteerd wordt want anders creëer je ongeloofwaardigheid bij de weggebruiker en dat is zeker niet goed voor de geloofwaardigheid”, aldus Smagghe.
Touring pleit, net als bevoegd minister Ben Weyts trouwens, voor een uitgewerkt dynamisch verkeersmanagementsysteem, waarbij de snelheidsbeperking via dynamische borden wordt aangepast aan de reële situatie op de weg. Alleen is dat pas mogelijk na de herinrichting van de Brusselse Ring.