Het systeem van rekeningrijden is enkel zinvol in een straal van 15 tot 20 kilometer rond Brussel én als er voldoende alternatieven voor de wagen zijn. Dat zegt tenminste automobilistenorganisatie VAB. De Vlaamse Regering overweegt om het systeem in te voeren, maar VAB vreest dat er vandaag nog te weinig alternatieven voorhanden zijn.
"Rekeningrijden enkel zinvol in Rand rond Brussel"
din 2 okt 2018
Rekeningrijden betekent dat je een bedrag betaalt voor de kilometers die je rijdt en het moment waarop je rijdt. Tijdens de spits zal het tarief bijvoorbeeld een pak hoger liggen dan 's avonds of 's nachts. Met het systeem wil Vlaanderen de mobiliteitsdruk aanpakken.
Maar volgens VAB is rekeningrijden zinloos zolang er geen waardige alternatieven zijn. Dat zegt de automobilistenorganisatie op basis van een bevraging bij 2.000 werknemers van Brusselse bedrijven. Volgens VAB moet er eerst geïnvesteerd worden in openbaar vervoer, vlottere overstapmogelijkheden en meer en veiliger fietsinfrastructuur. Pas dan kan volgens de automobilistenorganisatie een project rond rekeningrijden starten.
VAB vindt rekenginrijden enkel efficiënt in de Rand rond Brussel. Voor wie verder dan 20 kilometer van de hoofdstad woont, is er volgens VAB geen alternatief voor de wagen.