Het kan nog enkele jaren duren vooraleer de verkeersknoop aan de spooroverweg in Ternat wordt ontward. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van een haalbaarheidsstudie. Vast staat wel dat er een tunnel komt onder de overweg. Maar eerst moet de herinrichting van het op-en afrittencomplex van de E40 een feit zijn.
Oplossing voor verkeersinfarct Assesteenweg Ternat zal niet voor morgen zijn
Dagelijks staan er lange files aan de spooroverweg in Ternat. Om het probleem beter in kaart te brengen, liet de provincie Vlaams-Brabant onlangs een haalbaarheidsstudie uitvoeren. De voorlopige resultaten werden gisteren voorgelegd aan de gemeentelijke mobiliteitscommissie. “Het voordeel van deze studie is dat men nu een beter beeld krijgt van de oorzaken. De spoorwegovergang is bijvoorbeeld niet het grootste probleem maar wel de kruising met de E40 en het op-en afrittencomplex.”, verduidelijkt schepen Van Cauwelaert.
Met een nieuw op- en afrittencomplex wil Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant een betere afwikkeling van het verkeer op de Assesteenweg bewerkstelligen. Intussen worden ook oplossingen voor de spooroverweg uitgebreid onderzocht. Hier was er de keuze tussen een brug of een tunnel. Maar omdat een brug te veel impact zou hebben op de woonkern, wordt het vrijwel zeker een tunnel. Alleen is het tracé nog niet bekend. “Infrabel en het gewest hebben het liefst een heel veilige situatie met een rechte weg. Maar dat zou nogal wat onteigeningen met zich meebrengen. De gemeente opteert dan weer voor een S-vormig tracé, waarbij er minder onteigeningen moeten gebeuren. Dit tracé heeft ook het voordeel dat er een nieuw gebied kan ontwikkeld worden voor huisvesting”, aldus schepen Van Cauwelaert. Wanneer de knoop definitief wordt doorgehakt, is nog niet duidelijk.