file_ring.jpg

Nieuwe MER-studies voor Uplace of Ring zijn nergens voor nodig, aldus Weyts

woe 30 sep 2015

De fraude met de uitstootgegevens van dieselwagens heeft geen gevolgen voor grote infrastructuurprojecten zoals Uplace of de verbreding van de Ring rond Brussel. Dat zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts. Hij wijst zijn collega Schauvliege op die manier terecht. Die had in een aantal kranten laten optekenen dat de milieueffecten voor grote projecten zoals Uplace mogelijk opnieuw berekend moeten worden. 

Voor de beslissingen en vergunningen voor megaprojecten zoals het winkel- en belevingscomplex in Machelen, wordt rekening gehouden met de extra uitstoot die de plannen met zich meebrengen. Nu blijkt dat Volkswagen jarenlang gesjoemeld heeft met die uitstootwaardes, sloot Vlaams Minister Schauvliege niet uit dat de milieueffecten voor projecten als Uplace, de Brusselse Ring en Oosterweel opnieuw zouden moeten berekend worden. (Lees ook: VW-schandaal zet Uplace en verbreding Ring op de helling')

"Klopt niet", reageert minister Weyts. Die rapporten worden volgens hem gebaseerd op de reële uitstoot, niet op basis van wat autofabrikanten op papier zetten. Ook de woordvoerster van Uplace benadrukt dat het milieueffectenrapport gebaseerd is op reële metingen van uitstoot en dat de projecties zelfs strenger of pessimistischer zijn. De recente berichtgeving rond de dieselwagens hebben volgens haar dan ook geen enkele impact op Uplace.