Linkebeek wijst de startnota van de Vlaamse regering af voor de plannen om het aantal sporen op de lijn Brussel-Nijvel van twee tot vier te kunnen uitbreiden. De faciliteitengemeente eist tal van aanpassingen. De werken maken deel uit van de uitbouw van het Gewestelijk Expressnet (GEN).
Linkebeek zegt nee tegen plannen om spoorlijn Brussel-Nijvel uit te breiden
Het GEN moet het openbaar vervoer in een straal van 30 kilometer rond Brussel verbeteren. Maar Linkebeek heeft bezwaren en wil dat het aantal sporen in ecologisch kwetsbare gebieden beperkt blijft tot twee. Dat is vooral nodig in de groene Kleindalvallei. Indien de Vlaamse Regering toch vasthoudt aan vier sporen, wil Linkebeek de aanleg van een tunnel of een specifieke constructie die goed geïntegreerd is in de groene omgeving van de valleien.
Verder vraagt Linkebeek dat ook de gevolgen van de waterafvoer, trillingen en vervuiling van het project in kaart worden gebracht. Daarbaast wil Linkebeek dat andere geluidsnormen gehanteerd worden bij de opmaak van het plan. Ook wil het dat er praktische en esthetische voorzieningen komen om de verschillende perrons van de stations te bereiken. Linkebeek eist tot slot de geplande fietssnelweg F207 niet meer ruimte inneemt dan nu voorzien is.