Als alles naar wens verloopt, starten in 2019 de werkzaamheden voor de herinrichting van de Brusselse Ring. Dat maakte Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyst vanmorgen bekend tijdens een persconferentie over mobiliteit in Vlaams-Brabant. Daar was ook te horen dat het openbaar vervoersnetwerk in de regio gevoelig wordt uitgebreid.
Herinrichting Ring gepland voorzien voor 2019
Vlaams-Brabant is het economisch hart van Vlaanderen, maar files op de ring rond Brussel zijn helaas dagelijkse kost met alle gevolgen van dien. Vlaanderen, de provincie, De Lijn, de NMBS en het Agentschap Wegen en Verkeer slaan daarom de handen in mekaar. Er zijn immers 1,1 miljoen mensen die werken in Brussel of Vlaams-Brabant. “Dat maakt dat er hier ook aardig wat files, ongevallen en problemen zijn. Daar willen we iets aan doen”, zegt Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts
Zo wil de Vlaamse overheid het noordelijke deel van de Brusselse ring aanpakken, tussen Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe. Het doorgaand en lokaal verkeer zal daar van elkaar worden gescheiden door naast de hoofdrijbanen parallelrijbanen aan te leggen om zo beter de op- en afritten te bedienen. In een eerste fase wordt de zone Zaventem onder handen genomen.
Maar ook in het openbaar wordt fors geïnvesteerd. Zo plant de NMBS op bepaalde lijnen van het Gewestelijk Expresnet tijdens de spits 4 treinen per uur. En tegen 2025 komen er naar en rond Brussel 15 fietssnelwegen bij.
De Lijn zal het openbaar vervoer versterken met 3 tramlijnen. De ringtram (van Jette naar de luchthaven via Vilvoorde), de sneltram (van Willebroek via de A12 naar Brussel) en de luchthaventram (van de luchthaven naar Brussel). In 2020 zouden de tramlijnen gerealiseerd moeten zijn. Meer informatie over alle projecten vind je op www.vlotvlaanderen.be