Halle wil met de Vlaamse overheid onderhandelen over een gedeeltelijke ondertunneling van de A8, namelijk ter hoogte van de Halleweg en de Nijvelsesteenweg. De Zennestad eist wel garanties dat de wijk Rodenem volledig ontsloten wordt. Op die manier wil Halle het dossier rond de A8 deblokkeren.
Halle wil met tegemoetkoming dossier A8 deblokkeren
In het verleden heeft de stad Halle altijd gepleit voor een volledige ondertunneling van de A8. Die moet de weg verkeersveiliger maken, de omliggende wijken leefbaarder en de filedruk in en rond de stad verminderen. Maar de stad Halle kreeg te horen dat een volledige ondertunneling onbespreekbaar blijft. Die moet 400 miljoen euro kosten, een bedrag dat de Vlaamse overheid te hoog vindt.
De Vlaamse overheid werkte wel drie alternatieve voorstellen uit. De stad Halle onderzocht die de voorbije weken. In één daarvan wordt de Halle en de Nijvelsesteenweg ondertunneld. Halle wil onderhandelen over dat voorstel, maar koppelt wel sluitende garanties voor de ontsluiting van de wijk Rodenem aan het voorstel.
"Zo wilen we dat het lokale verkeer, zowel auto's als fietsers, een tweerichtingsverbinding krijgt met het andere stadsgedeelte via het jaagpad langs het kanaal Brussel-Charleroi. Ook willen we dat het kruispunt met de A8 behouden blijft. Op die manier kan het verkeer vanuit Rodenem nog steeds invoegen richting Brussel en het verkeer vanuit de Biezeweide kan nog steeds de snelweg op richting Doornik", meldt de stad Halle.
Omdat oversteken onmogelijke wordt, vraagt Halle tot slot een voetgangersbrug over de snelweg. De stad hoopt dat met de voorstellen het dossier rond de A8 te deblokkeren en - na een jarenlange impasse - opnieuw op de onderhandelingstafel krijgen van de toekomstige Vlaamse regering.