Momenteel legt Infrabel de laatste hand aan de afwerking van de nieuwe sporen van Lijn 50C tussen Brussel en Denderleeuw. De capaciteitsuitbreiding kadert in het Gewestelijk Expresnet. Maar de plannen voor een nieuw treinstation in Schepdaal blijven in de koelkast.
Geen treinstation in Schepdaal
Dit weekend vinden de laatste werken plaats voor het nieuwe spoor richting Brussel. Dat zal vanaf maandag in gebruik genomen worden. Volgend weekend is het spoor richting Gent aan de beurt en ook dat kan vanaf 25 januari in gebruik worden genomen.
De burgemeesters van Lennik, Dilbeek, Ternat en Roosdaal pleitten enkele jaren geleden bij de NMBS-top en spoorwegbeheerder Infrabel voor de bouw van een treinstation in Schepdaal, een deelgemeente van Dilbeek. Infrabel was het idee toen wel genegen. Maar het is wel de NMBS die beslist of het station er komt. En daar zijn ze iets minder enthousiast. De NMBS gaf immers de voorkeur aan een stopplaats in Anderlecht.
Infrastructuur wel al voorzien op nieuw treinstation
Wel heeft Infrabel bij de verdubbeling van het aantal treinsporen in Schepdaal rekening gehouden met de mogelijke komst van een station. De sporen liggen er dus voldoende uit mekaar om er eventueel in de toekomst perrons te bouwen. Passagiers zouden die perrons dan kunnen bereiken via de brug van de Ninoofsesteenweg over de sporen, of via de fiets- en voetgangersbrug zo’n 100m verder.
Maar voorlopig is daar dus geen sprake van. Er zijn in Dilbeek immers al drie stations en er is er ook een in buurgemeente Ternat. En dat is voldoende, oordeelt de NMBS. Die bevinden zich wel op een andere spoorlijn, die tussen Denderleeuw en Jette, waar er binnen het GEN geen capaciteitsuitbreiding voorzien wordt.