Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft ‘De Werkvennootschap’ opgericht. Die projectvennootschap moet alle deskundigheid omtrent mobiliteit en infrastructuurwerken bundelen. Op die manier hoopt Weyts grote projecten, zoals de herinrichting van de Ring rond Brussel, vlotter en efficiënter te realiseren.
De Werkvennootschap moet grote mobiliteitswerken stroomlijnen
Weg met versnippering van expertise
De jongste filebarometer van Touring Mobilis bewijst wat iedereen al wist: we staan hoe langer hoe meer stil op de weg. Vlaams minister van Mobiliteit wil daarom fors investeren in grote infrastructuurwerken, zoals de herinrichting van de Ring rond Brussel. Eén van de grote problemen vandaag is volgens de minister de grote versnippering van de expertise. “Op het terrein zijn veel verschillende organisaties aan het werk; het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, Waterwegen en Zeekanaal enz. Deze entiteiten werken door en naast elkaar”, zegt Weyts. “Nu wordt het overkoepelende leiderschap in één hand samengebracht.”
Herinrichting van Ring rond Brussel is prioriteit
De Werkvennootschap krijgt vanaf 1 januari 2017 een jaarlijks werkingsbudget van 3,5 miljoen euro en zal op termijn een beroep kunnen doen op 20 werkkrachten. “De Werkvennootschap zal onze grote investeringsprojecten echt in handen kunnen nemen,” hoopt Weyts. In eerste instantie zal De Werkvennootschap werken aan de herinrichting van de Ring rond Brussel. “We gaan werken aan de weg”, zegt Weyts. “Maar we leggen ook meer dan 60km nieuwe tramverbindingen van en naar Brussel, meer dan 40km nieuwe fietsinfrastructuur en een ecoduct ter hoogte van Laerbeekbos aan. Dankzij De Werkvennootschap kunnen we de Vlaamse Rand rond Brussel als een geheel benaderen”.