De afritten Affligem (richting Oostende), Halle (op de buitenring), Lembeek (richting Doornik) en Groenendaal (op de binnenring) behoren tot de meest gevoelige afritten van het land. Enkel in Aalst zijn de dagelijkse files nog langer. Bevoegd minister Weyts wil nu via een aanpassing van die probleemafritten het aantal files gevoelig doen krimpen.
Affligem, Halle, Lembeek en Groenendaal in top 5 meest filegevoelige afritten in Vlaanderen
Snelwegafritten kunnen erg filegevoelig zijn. Als het verkeer vast komt te zitten aan een afrit, wordt alles gestremd. Het kan ook gevaarlijk worden als een file al begint op de snelweg. Chauffeurs die de afritfile te laat in de gaten krijgen, worden gedwongen tot gevaarlijke manoeuvres. “Ik investeer om het verkeer vlotter en veiliger te maken”, zegt Weyts. “Ik kan dus niet om de afritten heen.”
Enkele filegevoelige afritten werden intussen aangepakt. Ondermeer het op- en afrittencomplex Geel-West en de afrit Beernem werden volledig heringericht. Met resultaat want het fileleed is er gevoelig gedaald.
Om chauffeurs beter te waarschuwen voor afritfiles met terugslag op de snelweg, worden er filewaarschuwingen gegeven met dynamische verkeersborden. Dat is nu al het geval op onder meer de A12 richting Brussel (Puurs), de E40 richting Brussel (Erpe-Mere, Ternat) en de Brusselse binnenring (Halle).
Voorts wil Weyts ook de infrastructuur van een aantal afritten onder de loep nemen. De fileproblematiek langs de Vlaamse snelwegafritten is daarom voor het eerst volledig in kaart gebracht. Tussen juli 2014 en juni 2015 bestudeerde het Vlaamse verkeerscentrum de 400 afritten in het Vlaams Gewest. Dat leverde een lijst op van de 80 meest filegevoelige afritten, waarvan dit de top 5 is:
1) Aalst (Ninove), E40 richting Brussel gemiddeld 89 minuten file/dag
2) Affligem, E40 richting Oostende gemiddeld 70 minuten file/dag
3) Halle, Brusselse buitenring (R0) gemiddeld 53 minuten file/dag
4) Lembeek, E429 richting Doornik gemiddeld 52 minuten file/dag
5) Groenendaal, Brusselse binnenring (R0) gemiddeld 49 minuten file/dag
“Stuk voor stuk beruchte afritten die de doorstroming en de veiligheid op de snelweg in gevaar brengen”, zegt Weyts. “Zij vormen de volgende uitdaging.”