Na de heraanleg zal de A8 in Halle minder op- en afritten tellen. Dat heeft De Werkvennootschap bekendgemaakt op een participatiemoment in het stadhuis van Halle. Op die manier moet het sluipverkeer in de Halse wijken afnemen en de A8 veiliger worden. De heraanleg van de A8 moet in 2025 starten.
A8 in Halle krijgt minder op- en afritten: “Sluipverkeer uit de wijken halen”
Al zo'n 15 jaar veroorzaken de kruispunten op de A8 in Halle voor gevaarlijke verkeerssituaties en voor files tot op de Ring rond Brussel. Sinds juni 2022 wordt een nieuwe studie uitgevoerd om de veiligheid te verbeteren. De A8 wordt deels ondertunneld, maar ook de afschaffing van enkele op- en afritten ligt nu op tafel. Tussen de Ring rond Brussel en Tubeke telt de A8 zou het merendeel van de op- en afritten verdwijnen. Daardoor zouden de Halse wijken minder sluipverkeer te verduren krijgen, het verkeer vlotter doorstromen en de A8 verkeersveiliger worden.
"We willen naar twee plaatsen gaan waar je de A8 kan op- en afrijden", zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. "Dat zal langs de oostzijde aan de Welkomstlaan zijn, de plek aan de westzijde moeten we nog verder onderzoeken. Je mag niet vergeten dat je als fietser of bewoner de A8 wel nog gewoon zal kunnen oversteken, maar dan bovengronds. De werken voor de ondertunneling zouden vermoedelijk in 2025 kunnen starten en zal ongeveer 160 miljoen euro kosten."