Hoe praten mensen spontaan over hun regionale zender en welke sterkten en zwakten komen zo in het vizier? Dat is het uitgangspunt van een onderzoek dat de voorbije weken werd uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Why5research. De resultaten zijn bekend en voor RINGtv zijn ze alvast een basis om het in de toekomst nog beter te doen.
Regionale zenders: een sterk merk
Regionale zenders hebben nog steeds hun rol en relevantie in het snel veranderende medialandschap. Dat is de conclusie van een onderzoek van Why5research bij bijna 1.600 Vlamingen. Zij geven RINGtv net als alle andere regionale zenders een score van 7,2 op 10. Van alle andere mediamerken in Vlaanderen doet enkel één het beter. “De sterkste elementen die naar voorkomen zijn de betrouwbare en toegankelijke berichtgeving en ook zowel op informatief als emotioneel niveau zorgen ze voor een bepaalde verbondenheid tussen mens en regio”, zegt Dries Dekeukeleire van Why5research.
Maar er zijn uiteraard ook nog werkpunten. “RINGtv moet meer op zoek gaan naar connectie met de jongeren”, zegt Dekeukeleire. Daarom wil RINGtv nog meer inzetten op het digitale verhaal. De website en sociale media moeten straks een nog grotere rol spelen in de dagelijkse berichtgeving op jouw zender.