Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wil een onafhankelijk orgaan dat de geluidshinder op en rond de luchthaven van Zaventem controleert. Dat staat te lezen in het voorontwerp van een wet die alle beslissingen rond Brussels Airport in de toekomst juridisch moet verankeren. Dat meldt L'Echo.
Gilkinet wil onafhankelijke controle van geluidshinder op Brussels Airport
In het voorontwerp staat dat Gilkinet een onafhankelijk orgaan wil voor de controle en het beheer van de luchthavenoverlast dat ‘idealiter wordt voorgezeten door een magistraat’. Het controleorgaan zou ook adviezen moeten formuleren aan de regering en een actieplan mee uitwerken rond de problematiek. Met de oprichting van het orgaan wil de minister nieuwe juridische stappen over geluidsoverlast op en rond de luchthaven vermijden.
De wet moet ook een kader bieden voor toekomstige wijzigingen van de windnormen, vliegroutes of het gebruik van preferentiële start- en landingsbanen. De wet zou tot slot verplichten dat bij elke beslissing moet gekeken worden naar de impact op de veiligheid en capaciteit op de luchthaven, maar ook naar de milieueffecten en socio-economische gevolgen.
Reactie VOKA
"Op het vlak van geluid, emissies en andere externe kosten mogen luchthavens niet in een keurslijf gedwongen worden. Een goede balans tussen de leefbaarheid van de buurtbewoners, de economische en ecologische belangen moet mogelijk zijn," reageert VOKA kvk Vlaams-Brabant in een persbericht. Daarbij vindt de werkgeversorganisatie dat er aandacht moet zijn voor duurzame technologische ontwikkelingen die de impact op de omgeving de komende jaren verlagen. "Exploitatiebeperkingen moeten altijd de laatste optie zijn," klinkt het.