Vanwaar komt je ambitie om de lokale lijst te trekken?
“De beste stuurlui staan aan wal! Dat is niet mijn stijl. Ik zit graag midden in de actie en probeer op een constructieve manier bij te dragen om de dingen vooruit te helpen en schuw daarbij de verantwoordelijkheid niet. Met het aangekondigde afscheid van de huidige burgemeester zocht de lijst vernieuwing in de continuïteit. Geen breuk met het verleden, maar een nieuwe dynamiek en frisse inzichten. Op dat kruispunt hebben we elkaar snel gevonden.”
Waar staat je lijst voor?
“Wij staan voor een verantwoord bestuur op basis van een lange termijnvisie voor Wemmel, waarbij we de maatschappelijke uitdaging consequent en stapsgewijs aanpakken binnen de financiële mogelijkheden van onze gemeente.
We willen in de komende jaren ook blijven investeren in het samenbrengen van de verschillende bevolkingsgroepen die onze gemeente rijk is. LB Wemmel is de lijst die het beste de belangen van àlle Wemmelaars kan verdedigen. Onze gemeente is geen eiland in Vlaanderen. Niet alleen vinden wij het belangrijk dat al onze kandidaten goed tweetalig zijn om met beide taalgroepen in gesprek te gaan, we hebben de voorbije jaren Wemmel ook op een positieve manier op de kaart gezet bij de provinciale en regionale overheden, waardoor we zowel de belangen van alle Wemmelaars in beleidsbeslissingen kunnen verdedigen, als een beroep kunnen doen op financiële ondersteuning en subsidies uit Vlaanderen voor investeringen op ons grondgebied.”
Waarom moeten burgers op 13 oktober, hoewel het niet verplicht is, toch gaan stemmen?
“Het beleid op gemeentelijk niveau staat het dichtste bij het leven van elke dag. De impact van je stemgedrag wordt hierbij niet alleen tastbaar, de beslissingsnemers zijn ook de mensen die je bijna dagelijks tegen het lijf kan lopen. Het zou zonde zijn je democratisch recht niet te benutten. Maar informeer je grondig en kies op basis van inhoud en expertise en niet op basis van slogans of louter sympathie. Elke niet uitgebrachte stem verhoogt het soortelijk gewicht van ‘de stemmers’ en verkleint het democratische gehalte van de resultaten.”
Wat zijn de pluspunten van het huidige beleid?
“Een gezond financieel beleid, waarbij de schuldenlast per inwoner drastisch gedaald is tot ruim onder het Vlaamse gemiddelde. Er was een structurele aanpak van uitdagingen. Wateroverlast is bijvoorbeeld iets wat ondanks de toenemende stortbuien al jaren geen pijnpunt meer is dankzij de stelselmatige investeringen doorheen de voorbije jaren.
Het label ‘kindvriendelijke gemeente’ is een mooie erkenning van alle inspanningen die de we voorbije jaren gedaan hebben om te investeren in en in overleg te gaan met de jeugd. Er waren heel wat bijkomende verbindende initiatieven waarmee we de Wemmelaars op een gezellige manier samenbrengen. Een gemeente leeft pas wanneer de inwoners elkaar kennen en samen tijd doorbrengen.
De realisatie van Campus W, een welzijnscampus waar we zowel onze senioren een aangename oude dag kunnen bezorgen als de maatschappelijke ondersteuning naar kwetsbare groepen organiseren. Door ook het nieuwe administratieve centrum en de bib hier onder te brengen, herdynamiseren we ook de samenleving in dit deel van de gemeente.”
Wat zijn de minpunten van het huidige beleid?
“De communicatie naar en met de burger kan beter. We zijn er onvoldoende in geslaagd om onze ambities rond netheid en burgerzin waar te maken of om een breed draagvlak te vinden voor de noodzakelijke bijsturingen van de verkeersstromen door Wemmel. Door Covid zijn een aantal belangrijke investeringen (sporthal, feestzaal, centralisatie van de technische diensten, opfrissing/verbouwing gemeentehuis) uitgesteld.”
Wat moet het nieuwe gemeentebestuur eerst aanpakken?
“De communicatie met de burgers efficiënter structureren en elke vraag of opmerking loggen, opvolgen en beantwoorden. De organisatie van de gemeentediensten verder optimaliseren en de betrokkenheid en jobfierheid over alle afdelingen op eenzelfde hoge niveau krijgen. Een aantal dringende investeringsdossiers realiseren.”