school_terug_open_vilvoorde5.jpg

Kennis Nederlands gaat snel achteruit bij leerlingen in de Rand

don 17 maa 2016

Verschillende scholen in de Rand rond Brussel trekken aan de alarmbel. Het niveau van het Nederlands bij leerlingen gaat alsmaar achteruit. Taalachterstand brengt leerachterstand met zich mee, zegt onderwijsminister Hilde Crevits. Daarom zoekt ze naar een oplossing om het taalniveau op te krikken.

Uit cijfers van de Vlaamse overheid blijkt dat één op de vier leerlingen in het middelbaar onderwijs in Overijse het Nederlands niet als thuistaal heeft. In de kleuterschool zijn dat zelfs meer dan vier op de tien leerlingen. In Sint-Pieters-Leeuw, Sint-Genesius-Rode, Vilvoorde, Machelen en Zaventem is het aantal anderstalige leerlingen nog groter. In de kleuterscholen in die gemeenten spreekt meer dan de helft van de leerlingen thuis geen Nederlands. Die taalbarrière veroorzaakt soms leerachterstand.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits heeft een werkgroep opgericht om dit probleem aan te pakken. Meer ondersteuning vanuit het Centrum voor Leerlingenbegeleiding is een begin, maar volgens volksvertegenwoordiger Jo De Ro uit Vilvoorde moet ook gebruik gemaakt worden van de expertise in het Brussels onderwijs. “Het onderwijscentrum Brussel heeft immers een goede reputatie bij leerkrachten in de ondersteuning op de werkvloer en het ontwikkelen van lesmaterialen. Leerkrachten in het kleuteronderwijs kunnen door die ondersteuning toch snel vooruitgang boeken zonder dat ze één Nederlandstalig kind in de klas hebben”, verduidelijkt De Ro. 

[[{"type":"media","viewmode":"mediaoriginal","fid":"43750","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"333","width":"610"}}]]