Veerle Leroy (54) komt uit de Beerselse deelgemeente Alsemberg en staat op de derde plaats van de Vlaams-Brabantse lijst voor de Kamer van Groen. Ze was de voorbije zes jaar schepen in haar gemeente. Voordien was ze directeur van het Steunpunt Vrijwilligerswerk Vlaanderen.
GROEN: Veerle Leroy
Wat is je drijfveer om je te engageren in de politiek en wat zegt dat over je persoonlijkheid?
“Onrechtvaardigheid raakt mij diep en ik ben al van toen ik kind was erg bekommerd om het milieu. Klimaat en milieu staan steeds meer onder druk van snel geldgewin, kortetermijndenken en handelen. Maar er is meer dan enkel wij, hier en nu. Mijn grootste bekommernis gaat uit naar het welzijn van de komende generaties, in Vlaanderen, in Europa maar ook in de rest van de wereld en de klimaatproblematiek staat hierin centraal. De technologie is voorhanden. Laat ons snel werk maken van een sterk wettelijk en juridisch kader waarbij we burgers én ondernemers samen op weg zetten naar een duurzame toekomst. Het verlies van verschillende meest nabije geliefden heeft mij als kind en ook recent gevormd tot wie ik nu ben. Een warme liefdevolle omgeving zorgen voor veerkracht. Niet iedereen heeft het geluk warm omringd te zijn. Die levenslessen neem ik mee in de vaak kille berekende politiek. Is niet iedereen gewoon op zoek naar een beetje geluk?”
Stel dat je verkozen raakt, wat is dan het eerste punt dat je zo snel mogelijk wilt aanpakken of realiseren in Halle-Vilvoorde?
“Een betaalbare én energiearm dak boven ons hoofd in een gezonde leefomgeving is de opstap naar verdere ontplooiing voor iedereen. Een goede en bereikbare job maakt het plaatje compleet. Ik ben kandidaat voor het federaal parlement en veel van de bevoegdheden die van belang zijn voor Halle-Vilvoorde zijn onlosmakelijk verbonden met de grootstad Brussel. Als ik er één specifiek topic moet uitkiezen waar het federaal niveau het verschil kan maken is de slimme mobiliteitsrevolutie. Door de breuk met Brussel is het openbaar vervoer tussen Brussel en Vlaams-Brabant nergens zo complex. De huidige meerderheden hebben er niets aan gedaan. We investeren fors in een uitbreiding van het openbaar vervoer, een veilige fietsinfrastructuur en een versnelde afwerking van het GEN. Met de slimme kilometerheffing maken we de auto minder aantrekkelijk. Een mobipas moet het overstappen van de ene op de andere vervoersmaatschappij betaalbaar en simpel maken.”