Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, wil tegen 2026 zogenaamde LZV's toelaten op de Vlaamse wegen. In november kende De Ridder al een uitzondering toe voor de elektrische supertrucks van de Halse supermarktketen Colruyt.
Supertrucks binnenkort op Vlaamse wegen: "Aantonen dat het op een veilige manier kan"
De Halse warenhuisketen Colruyt mag sinds dit jaar z’n winkels bevoorraden met zo’n langere elektrische vrachtwagens, zogenaamde LZV's. Dat is de categorie langere en zwaardere vrachtwagens die tot 25,25 meter lang zijn en een totale massa tot 60 ton hebben. Het gaat om een proefproject. Door het gewicht van de batterij kan Colruyt met z'n kortere elektrische vrachtwagens minder goederen vervoeren. Met de langere sparen ze zo'n 100 ritten per dag uit.
Het ecologische argument is voor De Ridder van groot belang. "We willen aantonen dat het op een veilige manier kan", zei De Ridder, toen het project in november werd voorgesteld. "We willen de transportsector natuurlijk ook faciliteren om te vergroenen maar dat moet wel op een manier gebeuren die andere verkeersgebruikers niet in gevaar brengt." Zo zullen de vrachtwagens alleen mogen rijden op wegen met weinig fietsers en voetgangers, moeten ze moeilijke kruispunten vermijden en mogen ze ook geen levende dieren of gevaarlijke stoffen vervoeren.
Brussels Gewest kan evenwel een spelbreker zijn. Kleine stukken van de Ring liggen op het grondgebied van het Brussels Gewest, dat dus ook haar fiat moet geven.