De stad Halle verlengt de huur van de LiDAR-flitspaal “Dikke Bertha” met één jaar. De stad huurt de superflitspaal sinds april en plaatst die regelmatig op een andere locatie om bestuurders aan te manen hun snelheid te beperken. Oppositiepartij N-VA is niet te spreken over de superflitspaal en ziet liever trajectcontroles.
Halle verlengt contract Dikke Bertha tot eind 2024
Op de gemeenteraad kwam oppositiepartij N-VA met scherpe kritiek op het systeem. Volgens gemeenteraadsleden Sven Pletincx en Benjamin Swalens is de LiDAR gewoon een grote geldpot voor de stad. Zij berekenden dat Dikke Bertha tussen april vorig jaar en maart van dit jaar meer dan 480.000 aan snelheidsboetes opleverde. “Ondanks een jaarlijkse huur van ongeveer 280.000 euro voor de camera, blijft er een aanzienlijke winst van 200.000 euro over voor de stadsfinanciën,” aldus Pletincx.
Volgens N-VA zorgt de superflitspaal niet voor een blijvend effect op de verkeersveiligheid en is een trajectcontrole een beter alternatief. Ze wijzen op het succes van dergelijke controles in buurgemeente Sint-Pieters-Leeuw.” Bijna niemand rijdt er nog te snel langs de controles. De boete-inkomsten zijn zo goed als nul en de verkeersveiligheid is blijvend verhoogd. In Halle is dat net andersom”, klinkt het.